Μάλλιου Φανή

Η ξηροστομία

Το στόμα αποτελεί μία από τις πύλες που συνδέουν το εσωτερικό του σώματος, με τον εξωτερικό κόσμο. Ένα από τα συνηθέστερα παθολογικά συμπτώματα, που οδηγούν τους ασθενείς στα παθολογικά ιατρεία είναι η ξηροστομία.
Ο ασθενής που προσέρχεται στο ιατρείο παραπονείται χαρακτηριστικά ότι «στεγνώνει το στόμα του», κατάσταση που αρκετές φορές προκαλεί πόνο και αυξημένη ευαισθησία κατά την διάρκεια του φαγητού ή διαταραχές γεύσης. Ξηροστομία εμφανίζεται όταν η ροή της σιέλου μειωθεί τουλάχιστον κατά 50%. Το άγχος, οι οδοντιατρικές επεμβάσεις, οι ιώσεις μπορεί να προκαλέσουν παροδικά ξηροστομία.
Η σίελος περιέχει νερό, βλεννίνη, αντιμικροβιακούς παράγοντες, επιδερμικό αυξητικό παράγοντα, ιχνοστοιχεία, ρυθμιστικά συστήματα. Εκκρίνεται από αδένες της παρωτίδας και άλλους εκατοντάδες σιελογόνους αδένες. Η σίελος είναι σημαντική για την ομαλή πέψη, την προστασία των δοντιών, την εξουδετέρωση των μικροβίων που εισέρχονται στο στόμα, ενώ ασκεί και τοπική ρυθμιστική δράση. Η μικροβιακή παρωτίτιδα αποτελεί επιπλοκή της εμμένουσας ξηροστομίας, λόγω τοπικού πολλαπλασιασμού μικροβίων.
Τι προκαλεί την ξηροστομία
1. Φάρμακα.
2. Συστηματικά νοσήματα και παθολογικές καταστάσεις όπως μεταβολικές διαταραχές (π.χ. αύξηση σακχάρου αίματος), ειδικές λοιμώξεις (π.χ. φυματίωση), αφυδάτωση, αυτοάνοσα νοσήματα.
3. Τοπικές παθήσεις της παρωτίδας και των σιελογόνων (π.χ. λίθοι σιελογόνων).
4. Ψυχιατρικά νοσήματα.
Πληγές και άφθες στο στόμα
Ένα ακόμη από τα συνηθέστερα παθολογικά συμπτώματα, που οδηγούν τους ασθενείς στα παθολογικά ιατρεία είναι η ύπαρξη πληγής στο στόμα. Η πληγή μπορεί να είναι ανώδυνη ή να συνοδεύεται από πόνο. Η ύπαρξη μίας ή πολλαπλών πληγών στο στοματικό βλεννογόνο, είναι η πιο συνήθης βλάβη του στοματικού βλεννογόνου.
Η λεία και ομαλή υφή του στοματικού βλεννογόνου συχνά διαταράσσεται από οδοντικές παθήσεις, τοπικές βλάβες ή συστηματικά οργανικά νοσήματα. Τα τραυματικά έλκη, λόγω ακατάλληλων οδοντοστοιχιών ή θερμών γευμάτων, δεν είναι σπάνια στην καθημερινή ιατρική πρακτική.
Η παλαιά αντίληψη ότι το στόμα είναι ένας από τους καθρέπτες της συνολικής υγείας του σώματος και της σωστής διατροφικής επάρκειας δεν είναι άστοχη, εφόσον χρόνιες διατροφικές ελλείψεις (π.χ. ανεπάρκεια σιδήρου, βιταμίνης c), συστηματικά παθολογικά προβλήματα και λοιμώδεις παράγοντες συνδέονται με την ανάπτυξη στοματικών εξελκώσεων.
Η ανάπτυξη επίμονων αφθών, μπορεί να συνδέεται με χρόνια νοσήματα και παθολογικές καταστάσεις, όπως είναι ο καρκίνος, ορισμένα αυτοάνοσα νοσήματα, τα λεμφώματα, η χρήση φαρμάκων. Παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη καρκίνου στόματος με άφθες, είναι το κάπνισμα, η κατάχρηση αλκοόλ, η έκθεση στον ήλιο κατά τις ώρες μέγιστης ηλιοφάνειας, τα γεύματα που είναι πλούσια σε καρυκεύματα.
Μία ευρεία κατηγορία ιών και παθογόνων μικροοργανισμών δημιουργούν φλεγμονή του στοματικού βλεννογόνου με την ανάπτυξη εξελκώσεων. Στους ιούς αυτούς συγκαταλέγονται οι ιοί coxsackie, echovirus, epstein barr, o ιός aids, ο έρπητας, οι ιοί των θηλωμάτων, οι μύκητες, το μυκοβακτηρίδιο φυματίωσης. Η επίπτωση μιας ευρείας κατηγορίας σεξουαλικώς μεταδιδόμενων παθογόνων, που προκαλούν λύση της συνέχειας του στοματικού βλεννογόνου αυξάνεται ανησυχητικά σήμερα.
Τι πρέπει να κάνετε για την πρόληψη και την αντιμετώπιση:
Κάνετε μια καλή διατροφή, που να περιλαμβάνει τρόφιμα από όλες τις διατροφικές ομάδες, χωρίς τυποποιημένα τρόφιμα, με επαρκή πρόσληψη φρέσκων φρούτων και λαχανικών. Μην τρώτε καυτερά φαγητά και μην χρησιμοποιείτε ακραίες θερμοκρασίες στα γεύματα (καυτό κρύο).
Το γρήγορο φαγητό, συχνό στις ημέρες μας, αυξάνει την πιθανότητα τυχαίων μικροτραυματισμών. Να αποφεύγετε το αλκοόλ.
Χρησιμοποιείτε προφυλακτικό κατά τη σεξουαλική σας δραστηριότητα.
Μην καπνίζετε.
Η καλή υγιεινή των δοντιών και οι τακτικές πλύσεις με αντισηπτικά στοματικά διαλύματα βοηθούν.
Επί εμμονής των συμπτωμάτων η καλή οδοντιατρική και παθολογική εκτίμηση είναι επιβεβλημένη.